Marketing Projecten

zorg dat je ambitieuze plannen werkelijkheid worden

Soms liggen er zaken waarvan je weet dat ze aangepakt moeten worden, maar die op de een of andere manier maar niet van de grond komen.

Bijvoorbeeld omdat de benodigde kennis niet in huis is. Of omdat er al zoveel andere projecten liggen. In dat soort gevallen kan het zinvol zijn om een freelancer in te huren. Hieronder een greep uit de situaties waar ik zou kunnen helpen.

webdesign

Proces nieuwe website begeleiden

Je weet dat je een nieuwe website wilt. Maar wat wordt dan precies de vervolgstap? Hoe vind je een goed bureau? Of zijn freelancers misschien toch beter? En wat kost een nieuwe website? Wat moet er allemaal in een briefing? En hoe weet ik welk bureau uiteindelijk de beste keuze is? En als het bureau eenmaal gekozen is, dan begint het werk pas. Er moeten duidelijke keuzes gemaakt worden over wat er op de website moet komen en wat niet, het bureau moet aangestuurd worden. Ik heb veel ervaring met het gehele proces om tot een nieuwe website te komen en kan alles of een gedeelte van het proces uit handen nemen.. Hierbij denk ik niet alleen vanuit techniek, maar juist ook vanuit de gewenste positionering en de customer journeys van je klanten. 

Lanceren of herpositioneren van je merk

Waar sta je voor? Welke elementen van je imago moeten met name naar voren worden gebracht, zodat het optimaal aansluit bij de behoeften van je doelgroepen? Dit gaat veel verder dan alleen het ontwerp van een passend logo en een mooie brandguide. Het hele concept moet kloppen. 

Een herpositionering van een bestaand merk is nog spannender. Want alle vereisten die komen kijken bij een nieuw merk, gelden ook voor de herpositionering van je bestaande merk. Daarnaast moet je rekening houden met je bestaande gebruikers. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat zij de herpositionering ook als een verbetering zien en (nog) meer ambassadeur van jouw merk gaan worden.

Frank van Tussenbroek Branding

Customer Journey optimaliseren

Als je weet hoe je klant tot de beslissing komt om jouw product of dienst af te nemen, kun je zorgen dat je op alle juiste punten met de juiste touchpoints aanwezig bent. Hierbij is het belangrijk om te bepalen welke klantreis bij welke doelgroep hoort. 

Als de customer journey in kaart is gebracht, kan worden gekeken waar nu de grootste pijnpunten zitten. Op welk moment verlies je de meeste potentiële klanten? Door die aspecten als eerste aan te pakken, zul je het snelst effect op je omzet zien. 

Productintroductie

Wil je een nieuw product op de markt brengen? Daar komt veel bij kijken. Allereerst al de idea-generation. Vervolgens de interne afstemming met developers of R&D. Zorgen dat er een uitstekend verhaal ligt voor sales, zodat de distributie optimaal zal zijn bij introductie. Verpakkingsdesign. En natuurlijk een slimme campagne zodat iedereen binnen je doelgroep weet dat het nieuwe product verkrijgbaar is. Ik heb veel ervaring met de gehele cyclus van idea-generation tot introductie, zowel aan marketing, aan trade-marketing als aan saleszijde.

Frank van Tussenbroek Productintroductie

Meer sturen op ROI / ROAS

Data driven marketing is geen luxe meer maar een vereiste. De tijd dat marketing en communicatie-inspanningen werden gedaan op buikgevoel of “omdat iedereen het doet”, ligt echt achter ons. Het is tegenwoordig een vereiste te meten welke inspanningen tot welk resultaat geleid hebben. Zeker op het gebied van online communicatie maar ook het effect van offline uitingen kan prima gemeten worden. Welke communicatie-uitingen zorgen voor welke conversie. Door dit in de organisatie meer in te voeren, zal de effectiviteit van de marketing uitgaven fors stijgen.

Campagne management

Communicatiecampagnes zijn vaak complex om volledig te regelen. Je hebt te maken met vele uitingen die op de juiste momenten gestart moeten worden. Vaak meerdere bureaus die met een campagne bezig zijn, die allemaal hun eigen verantwoordelijkheid hebben maar toch samen moeten werken. Interne- en externe stakeholders moeten op de juiste momenten op de hoogte worden gebracht. PR is daarbij ook belangrijk om goed aan te sturen. Zichtbaarheid op TV, of in de vakmedia komt niet vanzelf; daar moet op aan worden gestuurd. Om al deze zaken goed in te richten, is strak management nodig.

Frank van Tussenbroek Marketing Automation

Marketing Automation

Een fout die veel bedrijven momenteel maken, is dat zij “blind” een duur software pakket aanschaffen zonder dat zij duidelijk hebben wat ze exact willen en kunnen communiceren. Bij de implementatie van Marketing Automation software moet een stappenplan gevolgd worden waarbij onder andere wordt gekeken naar wat je wilt precies wilt communiceren naar wie en op welke manier. Daar komen functionele vereisten uit, die je kunt gebruiken bij de selectie van de software. Hierbij moet ook worden gekeken naar de mogelijke koppeling met de huidige én toekomstige systemen. Vervolgens moet het zeker zijn dat de content om te communiceren ook aanwezig is. Kortom, de implementatie van Marketing Automation software moet zeer goed gemanaged worden. Ik kan een dergelijk proces begeleiden.

Trade Marketing professionaliseren

Sales vindt pas plaats als de klant “nee” zegt, zo wordt er gezegd. Met de juiste Trade Marketing zorg je er voor dat dat  niet meer zo vaak voor komt. Door het kennen van de markt, het uitvoeren van slim marktonderzoek en de match daarin te zoeken met je eigen producten- en dienstenaanbod, kun je een perfect advies bij klanten neer leggen. Hierdoor weten zij welke producten of diensten nog ontbreken in hun aanbod. En omdat jij die kennis ook hebt, kun je er voor zorgen dat jij dat aanbod al hebt ontwikkeld waardoor het verkrijgen van distributie een stuk soepeler zal verlopen. 

Frank van Tussenbroek trade marketing

Weten of ik ook jouw project succesvol kan implementeren?

Ik kom graag vrijblijvend langs om te praten over jouw situatie.